01
ΝοεΑποθήκευση & Διανομή : 9 Τρόποι για περισσότερη Προστιθέμενη Αξία
Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρχαν μόνο οι παρακάτω τρόποι αποθήκευσης, οι οποίοι προσέδιδαν οφέλη σε μια επιχείρηση :
Στον χώρο της βιομηχανίας ειδικά, η αποθήκη λειτουργούσε συνήθως μέσα στην παραγωγική μονάδα και προοριζόταν για την εναπόθεση και τη διαχείριση μεγάλων ποσοτήτων αποθεμάτων τελικών προϊόντων τα οποία στη συνέχεια διοχετεύονταν προς την αγορά. Παράλληλα, υπήρχαν αποθήκες για υλικά και εξαρτήματα που ήταν απαραίτητα στην παραγωγή και τη συντήρηση (Maintenance – Repair – Operating items). Οι αποθήκες αυτές μπορεί να ανήκαν είτε στη βιομηχανία (επομένως αναφερόμαστε σε βιομηχανική αποθήκη) είτε σε τρίτους που παρείχαν υπηρεσίες 3PL. Στην προκείμενη περίπτωση, αυτό που κυριαρχούσε ήταν η αποθήκευση σε μακροπρόθεσμη βάση (Storage Warehouse).
Αποστολή ενός κέντρου διανομής ευρύτερα (όχι μόνο στη βιομηχανία) ήταν να ανταποκρίνεται στις παραγγελίες των πελατών με το σκεπτικό ότι πάντα υπάρχει διαθεσιμότητα προϊόντος, αλλά από την άλλη πλευρά δίνονται λογικά χρονικά περιθώρια για την προετοιμασία και την παράδοση των παραγγελιών. Ως αποτέλεσμα, μειωνόταν το ύψος των αποθεμάτων, ενώ ταυτόχρονα μεγιστοποιείτο το λεγόμενο “order fill rate”. (Order Fulfillment Distribution Center).
Oι εγκαταστάσεις αποτελούσαν τερματικούς σταθμούς για την παραλαβή μεγάλου όγκου φορτίων, την αναδιαμόρφωσή τους σε μικρότερες παρτίδες και την απευθείας διανομή τους, χωρίς να μεσολαβεί το στάδιο της αποθήκευσης και της τήρησης αποθεμάτων. Αντίστροφα, η αποθήκη είχε το ρόλο της παραλαβής μικρών ποσοτήτων από την αγορά και την ενοποίησή τους σε μεγαλύτερα φορτία (Sorting and Consolidation Distribution Center).
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από μία αποθήκη και το αντίστοιχο που βρίσκεται πίσω από ένα κέντρο διανομής, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους: και στις δύο περιπτώσεις αποθηκεύονται προϊόντα. Η διαφορά, ωστόσο, έγκειται στον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα προϊόντα. Ένα παραδοσιακό κέντρο διανομής (Distribution Center – DC) λειτουργεί ως ένας σταθμός διαχείρισης μεγάλων όγκων φορτίων τα οποία είναι πιο οικονομικό να παραλαμβάνονται και να προωθούνται προς μεταφορά σε μεγάλες ποσότητες, παρά σε μικρές. Στο πλαίσιο αυτό, απαραίτητη είναι η άμεση πρόσβαση στους κωδικούς και η γρήγορη και αποδοτική διαχείρισή τους. Αντίθετα, μια παραδοσιακή αποθήκη δίνει έμφαση στην αποτελεσματικότητα της αποθήκευσης και στη μέγιστη αξιοποίηση του διατιθέμενου χώρου, καθώς τα προϊόντα παραμένουν στους χώρους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Υπάρχει, δηλαδή, μεγαλύτερη στασιμότητα στη διαδικασία.
Τα πάντα εξελίσσονται...
Σταδιακά, όμως, εμφανίζονται σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τόσο των αποθηκών όσο και των κέντρων διανομής, οι οποίες μας κάνουν να αναθεωρούμε το ρόλο που διαδραματίζουν και την αξία που έχουν για την επιχείρηση. Η εισαγωγή των on line εμπορικών συναλλαγών και του ηλεκτρονικού εμπορίου, φέρνει νέες προκλήσεις, αλλά και δυνατότητες. Δεν μιλάμε πια μόνο για “επιλογή, συλλογή, συσκευασία και αποστολή” (click, pick, pack and ship”). Τόσο μία αποθήκη όσο και ένα κέντρο διανομής πρέπει να είναι πιο “εύστροφα” και πιο ευέλικτα απ’ ό,τι στο παρελθόν.
Η διαδικασία της αποθήκευσης και της διανομής έχει εξελιχθεί σημαντικά, δίνοντας έμφαση :
-
στη συνεχή αλλαγή και αναδιαμόρφωση των αποθηκευόμενων κωδικών (Stock Keeping Units - SKUs)
-
στην πελατοκεντρική διαχείριση των προϊόντων (product customization)
-
στην ικανοποίηση των πελατών των αποθηκών, οι οποίοι θέτουν ολοένα και περισσότερες και συχνότερες παραγγελίες με συντομότερα χρονικά περιθώρια